söndag 7 februari 2010

Annakarins syn på PDK

PDK är för mej att ha kunskap om och kunna använda olika datorbaserade redskap. Jag tycker vi redan nu är ganska bra på detta i Skara. Redan nu använder vi i förskolan t ex digitalkamera, digitala fotramar, skrivare, internetuppkopplad dator spel och annat i vår pedagogiska verksamhet.


Några exempel: Vi tar digitala foton för att dokumentera barns lärande i olika situationer och visar dem sedan i digitala fotoramar så barn och föräldrar snabbt vad som hänt under dagen. På förskolan där jag arbetar har vi t ex hjälpt barnen att via internet leta information om deras favoritdjur. Datorspel används dagligen. Det finns sedan länge många bra spel och liknande som lär barnen siffror, bokstäver, former osv. Dessutom blir datorn genom detta ett praktiskt vardagsredskap för barnen då de ”på köpet” får datorvana redan i tidig ålder. Jag ser dessa spel som ett utmärkt komplement till de traditionella metoder som vi såklart också använder oss av.


Jag tittar mej hela tiden om efter nya saker jag kan använda i vår vardag på förkolan. Ofta handlar det om små saker, t ex användbara sajter, spel och liknande.


I förskolans läroplan (Lpfö 98) står det under rubriken Förskolans uppdrag: ”Förskolan skall sträva att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.”


1 kommentar:

  1. Hej Annakarin!
    vi är nog ganska bra på att använda de medel vi har på våra ställen. Häromdagen satt jag vid datorn och letade flera barn slöt upp och gav förslag på det ena efter det andra vi kunde titta på. Vi hade riktigt kul och alla blev delaktiga.I början tog jag det som att barnen alltid skulle vara delaktiga men de tar in och iakttar även om de står bredvid. Ha det bra hälsn. Liselott/Lotta

    SvaraRadera