söndag 14 februari 2010

Charlottes tankar och reflektioner

Här sitter jag med mina tankar om PDK och dess vida betydelse. Under tiden som vi har haft PDK-kursen så har det blivit uppenbart för mig att den digitala världen är STOR.Först i början handlade det, för mig, bara om hur och när vi ska använda datorn i verksamheten,(lite negativ inställning hade jag nog oxå,) men tack och lov så har jag fort fått ett större och positivare synsätt på min inställning till PDK. Jag har blivit mer medveten om dess användningsområden och att det är ett globalt verktyg. Själv använder jag ju den digitala tekniken varje dag i verksamheten och privat. Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan den. Jag känner att det inte finns någon hejd på denna värld. I dokumentet Hirtz & Harper hittade jag detta uttryck:
"Utbildning är inte att fylla en hink,men att tända en eld "(William Menler Yeats)
Precis så känner jag mig.

Jag håller med föregående inläggare: AnnaKarin om att vi har mycket digital teknik och digitala kunskaper på våra förskolor. Speciellt roligt är det att använda digitalkamera och digital fotoram som ett verktyg. Vi kan synliggöra vår verksamhet till föräldrar vid hämtning och andra föräldraträffar. Vi kan tex vid en P.P. på föräldramöten visa text från utvecklingsplanen och bild från verksamheten och på så sätt skapa en förståelse hos våra föräldrar om vårt uppdrag.
Men hur går sekretessen och den digitala tekniken ihop? Här gäller det att ha full koll på vad som gäller. Vi har ett stort ansvar på vad och hur vi gör med den digitala teknik vi använder. Räcker det med ett godkännande från föräldrar? När inkräktar vi på barnens integritet?
Kamera och ram är också ett bra verktyg i den pågående verksamheten. Att ta kort på tex utflykten, låt barnen vara med och se hela "framkallningsprocessen" från kamera till ram, och återkoppla bilderna från utflykten i ramen, tillbaka på avdelningen är givande och lärande för alla parter. Det finns mycket att hämta ur Lpfö-98 här.
Tex "Verksamheten skall utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera".


Jag känner att det finns mkt att plocka ur den litteratur som vi fick till oss i kursen. I Hirtz,S & Harper,D.G.(2008) Education for a digital world, finns det ett läsvärt kapitel om e-lärandet, teknisk infrastruktur, pedagogiska tekniker och system för inlärning. Kapitel 17, sid 268-275.
Och eftersom vi har i kursuppgift att blogga så vill jag även visa till ett annat kapitel i samma dokument som har med lärandet av blogg att göra. Kapitel 27, sid 429-439. I inledningen till detta kapitel finns följande citat av Albert Einstein:
"Datorer är otroligt snabba, exakta och dumma; människor är otroligt långsamma,
felaktiga och lysande; tillsammans är de kraftfulla, bortom all fantasi".
Med dessa kloka ord önskar jag er en bra dag/ Charlotte gr 23

4 kommentarer:

  1. Hej Charlote! citatet av Einstein var inte dumt,lika mycket till hjälp kan datorn vara en "förbannelse" emellanåt lever den sitt egna lilla liv och man fattar inget men det beror ju på att den är snabb och jag långsam...Visst har vi vaknat om att ha pdk på förskolan får försöka sammanfatta alla positiva tankar och ideer att ta med sig.Framförallt har iallafall mitt tänk ändrats, i början trodde jag att det bara var att arbeta med barn och dator, men det är väldigt mycket mera. Barnen blir ju involverade och medvetna om vi använder oss utav det på olika sätt också, med dem bredvid oss. Ha det bra LOtta /Liselott

    SvaraRadera
  2. Hej vännen.
    Jag känner som du. Pdk-kursen har givit mig ett mer positivt synsätt på den digitala världen, men ojojoj vad tekniken går fort framåt. Jag läste i Hirtz&Harpers bok att flera välkända organisationer har vänt sig till lärorika spel för att locka unga människor till sina disipliner eller rörelser. tex Nobelstiftelsen använder pedagogiska spel på sin webbplats för att lära ut olika prisbelönta begrepp inom områdena kemi, fysik, medicin, litteratur, ekonomi och världsfreden. Och i framtiden kommer vi att kunna spela spel och välja själva om vi vill vara röda blodkroppar, vita blodkroppar, virus, eller antivirala läkemedel för att lära sig hur virus påverkar kroppen, och hur man kan stoppa dem.
    På så sätt är ju datorn helt outstanding.
    Men för lilla mej just nu är bara en liten promille av it-världen öppnad och jag finner det som stort. /ha det gott. Charlotte

    SvaraRadera
  3. Bra Charlotte att du tar upp det med sekretess och den digitala tekniken, det är värt att tänkas på. Vad tar vi kort på, vilka tar vi kort på? man kanske inte ska ta kort på halvnakna barn som plaskar i en balja för att sen visa upp dem i tamburens fotoramen.

    SvaraRadera
  4. Det va jag Annakarin som skrev inlägget 14.25

    SvaraRadera