torsdag 4 februari 2010

Jag jobbar med de yngsta barnen på förskolan. Detta med att få in digital verktyg i verksamheten var svårt att ta till sej för en del kollegor. Digitalkameran t.ex fick stort motstånd i början, man hade inte tid och ville inte lära sej och förstod inte heller varför man skulle göra detta. Var man verkligen tvungen? Vi hade ju klarat oss utan hittils. Nu vet man vilken resurs den är.

I UNESCO`s formulering-ICT står att läsa
"Changes in pedagogical practis involve the use of various technologles tools and
e-content as part of whole class, group and individual student activites. Changes
in teacher practice involve knowing where and when (as well as when not) to use
the technology for classroom activities and presentations, for management tasks,
and to acquire additional subject matter and pedagogical knowledge in support of
the teachers' own professional development".

Min tolkning på detta betyder att förändringar i den pedagogiska praktiken omfattar bl.a användning av olika tekniker, verktyg osv. Som lärare ska du veta när det är rätt att använda det digitala eller när du inte ska använda det. Det ska förvaltas och förvärvas med syfte för ett pedagogiskt lärande och stödja lärarnas professionella utveckling.

Får vi bara kunskapen om verktygen som barnen är berättigade till så tycker jag att det ska erbjudas även i barngrupperna. Detta betyder inte att vi väljer bort något annat som är viktigt. Allt vi gör är viktigt men man kan gör det på många sätt och barnen kan få vara med och ha visst inflytande. Detta öppnar nya vägar och går man fel så får man väl vända om och ta en annan väg!
Våga prova i lagom mängd på lagom nivå / Helena.J Grupp 23

4 kommentarer:

  1. Hejsan Helena!
    Visst är det så att vi ofta ser problem och motarbetar till en början men om man bara vågar försöka brukar det ofta fungera riktigt bra, annars får man göra som du nämnde, prova något annat.Möjligheterna att använda de olika digitala verktygen är otroligt många, vi kan använda dem tillsammans MED barnen men också FÖR barnen detta kan också göra dem medvetna och intresserade av vad som finns.I Lpfö står: "att barn söker kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera" Vi låser oss ofta vid barnens ålder men det finns väl inga barn som inte tycker om att se sig själv på bild/bildspel mm. Hälsn. Lotta J grupp 23

    SvaraRadera
  2. Det som du skriver om kamera, ta kort tycker ofta barn om, inte bara ta kort på varandra utan på kanske en liten pinne i skogen, en skalbagge eller något hack i ett träd. Låta barnen få ta kort och sedan lägga in i datorn, dra ut och skriva till kortet är en rolig uppgift och lärorikt, tänk vad mycket barnen lär sig och vi lär av dem.

    SvaraRadera
  3. Som Annika skriver:att låta barnen vara med och ta kort som barnen sedan skriver om är ju roligt. Jag tänker på vad Mirella sa på en av sina föreläsningar vi hade förra terminen. I språkträningen använde hon vykort som barnen fick prata om. Att ta korten själva och sedan berätta och skriva om är ju ett bra sätt att arbeta med pdk i verksamheten.

    SvaraRadera
  4. Hej Helena nu hittade jag din blog, ser proffsigt ut!

    Bra skrivit och inspirerande kommentarer.
    Kul tanke att ge kamran till barnen under skogsutflykten, det ska jag testa nästa gång vi är ute.

    Lycka till med kursen. mvh Ingca

    SvaraRadera