lördag 20 februari 2010

Reflektioner kring min fråga

Min fråga var: >Hur ska vi tänka runt PUL och sekretessen när vi visar våra filmer, det är ju sällan bara ett barn som syns.
Jag har inte fått många kommentarer på min fråga i bloggen men ute i verksamheten och med er som går kursen har detta diskuterats mycket. Det förvånar mig att ingen egentligen vet vad som gäller med filmandet. Är det så att vi är "för tidiga", jag menar att skolverket och andra myndigheter kanske inte är medvetna om filmandets omfattning på våra förskolor idag. På min förskola pågår en het debatt i ämnet och vi ska gå djupt in i detta och verkligen kolla upp vad som gäller. Vi ska också informera våra föräldrar ordentligt om varför vi filmar och vad vi gör med materialet, de får givetvis rätt att avsäga sig detta kring sina barn. Vi har diskuterat mycket vad som kan hända med foto och film som tas på lucia m.m, det finns ju de som går hem och publicerar det på sina bloggar, facebook m.m. Vi tänker prata med föräldrarna om det också, de måste faktiskt fråga berörda föräldrar om de får publicera när andra barn syns. Personligen så tror inte jag att de tänker på detta själva, de skriver ju nej på våra PUL men tänker nog inte på facebook där de lägger upp album på sin familj osv.

Debatten fortsätter i verksamheten, verkligheten, idag, imorgon och framåt.

Nina

1 kommentar:

  1. Varför vi filmar barn och vad vi gör med filmerna ,det kanske är ett ämne att ta upp på föräldramötena. Även det med foton på bloggar och hemsidor. Man kanske ska uppmärksamma föräldrarna på att dom ska tänka efter vilka barn som är med på bilderna som hamnar på nätet.
    De flesta föräldrar har inget emot att deras barn filmas bara dom vet varför. På en förskola jag arbetade på för några år sedan fanns en pojke med ett funktionshinder. ofta filmade vi honom under matsituationen för att se hans utveckling. Innan vi filmade pratade vi med de föräldrar vars barn satt vid samma bord om det va ok.

    Jag tror att det kan bli svårt att skydda sig från att bilder av ens barn hamnar på nätet men vi i barnomsorgen ska ju inte bidra till att det sker. Idagens samhälle har "alla" kameror i sina mobiler osv många lägger upp bilder på facebook och bloggar.
    /Annakarin

    SvaraRadera