lördag 6 februari 2010

Lottas reflektion över innebörden av begreppet PDK.

Ur innehållet ifrån UNESCO's "Competency standards for teachers" har jag summerat det så här:
Att jag som lärare/pedagog ska ha en kunskapsgrund inom data (teknologi) och att jag ska kunna inspirera och motivera elever/barn.
Att de ska skaffa sig kunskap och förstå vinsten i att kunna
Att jag som pedagog är medveten om att de lär på olika vis och kan erbjuda flera sätt att lära på
Att våga och vilja
Att inse vilka otroliga redskap de digitala verktygen är som vi kan använda oss av i många sammanhang, att väva in i övrig verksamhet
Att det är framtid att ha digital kompetens

I dokumentet Hirtz & Harper fastnade jag för denna mening:
"Motivate learners because
whitout motivation
learning is unlikely to occur"
Min översättning lyder:
"Motivera de studerande
för utan motivation är lärande omöjligt"!

Vi kan "lotsa" barnen in i vårt tekniska, digitala, datoriserade samhälle på många olika vis, vår inställning, och våra resurser har en betydande roll men det är viktigt att vi har en tanke med det vi gör och att barnen visar intresse och glädje.

2 kommentarer:

  1. Hej Lotta! När jag läser ditt inlägg så får jag en tanke" Just det". Jag pratade med kollegor om vår utbildning och att den är lång och utan märkbar vallidering. Måste vi verkligen kunna detta med pdk. Som du beskriver så ändras ju samhället och vi måste hänga med för att få kunskap om de som ska erbjudas. Även Camilla pratade ju om att kompetens är färskvara. Jag menar nu inte att jag möter motstånd denna gäng på min fskl. bara lite oförståelse när omsorgen knappt hinns med. Utmaningen blir i detta att se att det ger mer till barnen än det tar ifrån dom. Mvh. Helena.J

    SvaraRadera
  2. BRA skrivit, du har verkligen fångat sanningen. Utan mottivation ser man hindren. Ibland förstår man inte "nyttan" som vi så ofta får höra.
    Tekniken är bara en del av allt, många möjligheter finns att utforska. Börjar man är det svårt att sluta. Barnens frågor och behov går först. Kommer en fråga där datorn kan vara ett sätt att ge svar på funderingen barnet har, så kan du och vet vart du ska leta.
    Lycka till, roligt att jag fick din adresss, nu slapp jag leta.

    SvaraRadera